Diagnostika – ak sviečka nedáva iskru

Ak sviečka na KTM LC4 nedáva iskru, treba urobiť nasledovné:

Dať dole fajku, priložiť vysokonapäťový kábel (ktorý vedie z indukčnej cievky) približne 5 – 10mm od kostry a skúsiť štartovať. Medzi káblom a kostrou by mali preskakovať pekné veľké modré iskry (nie slabé oranžové a pod.). Elektrický oblúk by sa mal tvoriť aj v rozmedzí 7 až 10mm od kostry. Ak je pod 5 mm, je naozaj slabá iskra.

Ak iskry nepreskočia, tak treba testovať nasledovné:

  • stator
  • kondenzátor
  • kabeláž
  • riadiacu jednotku
  • cievku

Stator:

  • budiaca cievka (odmerať budiace striedavé napätie na výstupe budiacej cievky). Treba odpojiť riadiacu jednotku od statorovej cievky a pri štartovaní zmerať multimetrom striedavé napätie na konektoroch, ktoré idú z budiacej cievky – tzn. skontrolovať striedavé napätie pri štartovaní medzi čiernym a červeným káblom. Malo by tam byť aspoň 30V a viac. Ak je striedavé napätie generované budiacimi cievkami malé (menej ako 30V), tak je zlá statorová cievka.
  • impulzná cievka je tiež umiestnená na statore – pri štartovaní musí dávať impulzy, ktoré následne idú do riadiacej jednotky. Dá sa to zistiť pripojením LED diódy. Vložiť LED diódu medzi čierny a zelený kábel. Pri štartovaní musí LED dióda blikať. Taktiež sa to dá zmerať osciloskopom. Multimetrom sa dá zmerať striedavé napätie od 1V až 3V, ale tam nie je vidieť, či sú impulzy pravidelné.

KTM LC4 600

Stator:

Dôležité pre iskru sú: červený (budiace napätie), čierny (kostra) a zelený (výstup impulzov snímača otáčok) – mali by mať hodnoty ako je uvedené nižšie (presne to asi nebude, keďže cievky po rokoch menia svoje hodnoty odporu). Žltý a modrý sú pre napájanie ostatnej elektriny v motorke.

červený / čierny 1,7 kΩ
červený / zelený 1,7 kΩ
zelený / čierny r.v. pred 1998 cca 23 Ω (+- 5 Ω) po r.v.1998 cca 165 Ω (+- 20 Ω)

žltý / žltý 0,2 Ω
žltý / modrý 0,2 Ω

riadiaca jednotka/cievka (TM 14-05):

červený (charging coil) = 200Vac
zelený (pickup coil) = +/-6Vac
čierny (kostra)
oranžový (kill switch)

červená / čierna 47 kΩ
červená / zelená 47 kΩ
červená / oranžová 0 Ω

Kondenzátor:

Pred meraním/testovním a po každom testovaní treba kondenzátor vždy odpojiť z celého obvodu a vybiť spojením jeho kladného a záporného pólu.

Pripojiť záporný pól kondenzátora k akumulátoru (akumulátor musí byť tiež mimo obvodu motorky). Následne pripojiť kladný pól kondenzátora k žiarovke a tú pripojiť ku kladnému pólu akumulátora. Žiarovka by mala svietiť cca 0,5 – 2 sekundy a postupne by mala zhasnúť.

Kabeláž:

  • všetky káble by mali mať čo najnižší odpor – okolo 0,2 Ω, ak nie je k týmto káblom uvedená iná hodnota
  • killswitch overiť – či funguje správne – v polohe ON je obvod v ňom rozpojený a riadiaca jednotka by mala dávať podnet na iskru.
  • Kontrola úniku prúdu:
    The drop test musí byť vykonaný pred kontrolou napäťového regulátora/usmerňovača

      • Vypnúť zapaľovanie a odpojiť uzemňovací kábel od batérie
      • Zapojiť ampérmeter medzi uzemňovací kábel a záporný pól batérie
        Požadovaná hodnota: max. 1 mA (alebo podľa manuálu)
      • Ak nameraná hodnota prekročí uvedenú maximálnu hodnotu tak skontrolovať spotrebiče energie – postupne ich odpájať a ak ampérmeter ukáže po odpojení niektorého spotrebiča nižší prúd, tak následne otestovať či je spotrebič OK.

    Príklad:
    ● chybný regulátor napätia
    ● úniky prúdu v zásuvkových konektoroch, v zámku zapaľovania alebo v štartovacom relé

Riadiaca jednotka:

  • ak je riadiaca jednotka typu CDI (capacitor discharge ignition), tak sa v domácich podmienkach nedá merať, lebo obsahuje jemnú elektroniku, ktorá môže byť obyčajnými multimetrami poškodená!
    Pozor! – nezamieňať si systémy a pojmy CDI (Capacitor Discharge Ignition) za TCI (Transistor Controlled Ignition), nakoľko tieto systémy sú odlišné.

Doplňujúce info:

Značka R (resistor) v označení sviečky znamená, že v jej tele je umiestnený odpor. Slúži na odrušenie, aby nevznikalo rušenie do okolitého prostredia. Rušenie môže mať vplyv a dokonca zapríčiniť aj poškodenie okolitej elektroniky, ako je napríklad CDI, ktoré sú vo väčšine prípadov digitálne a obsahujú mikroprocesory. Iskru vytvára vysoké napätie (VN), ktoré pri iskrení pulzuje vysokou frekvenciou. Resistor je umiestnený vo väčšine fajok ešte pred sviečkou. Existencia resistora vo fajke sa dá zmerať ohmmetrom – vybrať fajku od VN kábla a zmerať jej odpor. Mala by mať rádovo kilo ohmy (údaj býva na fajke aj vyznačený). Ak vo fajke nie je resistor, tak je vhodné použiť sviečku s odporom, ale hlavne VŽDY sa riadiť manuálom ku konkrétnemu typu motorky.

Veľa z vyššie popísaných informácií je od chlapíka s prezývkou CIPO: http://www.countrycross.sk/?klub=clenovia&clen=2926

Tiež zo zdroja: https://transmic.net/index.php/2016/07/03/ktm-sem-ignition/

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.